Výběrová řízení přinesou změny
Krajský úřad Středočeského kraje uzavřel výběrová řízení na dopravce autobusových linek od 1. prosince 2024, Soutěženy byly vždy svazky několika linek v dané oblasti. V Kutné Hoře známe již vítěze téměř všech linek kromě těch, které dosud objednávalo město Kutná Hora a které jsou městem a dopravcem ARRIVA autobusy zasmluvněny do 31.3.2025, tedy linky 801 a 802.
Na posledním jednání zastupitelstva města dne 27. června 2023 bylo přijato usnesení, že i tyto dvě linky přejdou od dubna 2025 pod Středočeský kraj a město Kutná Hora bude kraji platit pouze výkony na území města. Vysoutěžení dopravce a vyjednání podmínek již bude řešit krajská příspěvková organizace IDSK, která Středočeskému kraji zajišťuje veškerý servis pro objednávku a organizaci veřejné hromadné dopravy v systému PID na jeho území v zájmu kraje, měst, obcí a cestujících, nikoli dopravců.
Město Kutná Hora s IDSK již roky úspěšně spolupracuje a místo složitého trojstranného jednání mezi městem, IDSK a dopravcem uvítá jednodušší variantu, kdy jediným partnerem pro město bude do budoucna pouze IDSK, která má dostatečné právní, ekonomické i odborné zázemí pro vyjednání lepších podmínek s dopravci než samotné město.
Níže následuje tabulka linek na území města Kutná Hora, stávajícími a novými dopravci od 1. prosince 2024.
Linka | Dnešní dopravce | Dopravce od 1.12.2024 |
---|---|---|
381 | ČSAD POLKOST (Kostelec nad Černými lesy) | ARRIVA CITY (Praha) |
481 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
533 | Luděk Špacír (subdodávka pro ČSAD POLKOST) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
705 | OAD Kolín + ARRIVA autobusy (Chrudim) | OAD Kolín |
707 | OAD Kolín | ČSAD POLKOST (Kostelec n.Č.l) |
782 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
784 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
785 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
786 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
788 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
801 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | Bude soutěženo (od 1.4.2025) |
802 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | Linka bude sloučena s 801 |
803 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
805 | ARRIVA autobusy (Chrudim) | ARRIVA autobusy (Chrudim) |
Z tabulky vyplývá v našem regionu úspěch skupiny ARRIVA, která většinou nabídla nejnižší ceny na svazcích linek projíždějících Kutnou Horu. Linku 381 úspěšně vysoutěžila pražská odnož společnosti ARRIVA CITY, to bude největší změna, kterou cestující zaznamenají. Linku 705 bude nadále obsluhovat už jen společnost OAD Kolín, dnes však část spojů obsluhuje spol. ARRIVA autobusy. Linka 533, kterou subdodávkou pro ČSAD POLKOST jezdí Luděk Špacír, připadne také místní ARRIVA autobusy. Naopak linka 707, která zajíždí jen okrajově do Malína a dnes ji obsluhuje OAD Kolín, jako jediná ve městě připadne spol. ČSAD POLKOST.
Jak soutěže ovlivní stáří vozového parku?
Soutěže požadují po dopravcích, aby na začátku platnosti smlouvy 25 % vozového parku nebylo starší 3 roky a průměrné stáří vozového parku po dobu 10letého kontraktu nepřesáhlo 9 let. Omlazení autobusů proto přijde hned zkraje už za rok a půl.
Jaké vozy dopravci nasadí?
Na linku 705 OAD Kolín nasadí na většinu spojů 18metrová kloubová vozidla, zbytek spojů budou obsluhovat 12metrové autobusy standardní délky. Na vytížené spoje již dnes dopravce nasazuje kloubová vozidla MAN NG 363 Lion´s City G z roku 2019. Předpokládáme, že tyto osvědčené vozy budou na lince jezdit i nadále a nahradí i kloubové vozy SOR NB 18, jež nasazuje na své výkony ARRIVA autobusy a které mnozí cestující nemají v oblibě pro nízký komfort. V tomto ohledu by tedy mělo přijít zlepšení. Co se týče vozidel standardní délky, v loňském roce dopravce pořídil několik vozidel Iveco Crossway LE LINE 12M. Ty přináší také vyšší třídu cestování oproti vozům SOR C a CN, které na lince potkáváme (většinou je nasazuje ARRIVA autobusy, která do příštího prosince s OAD Kolín bude linku společně provozovat). Vozidla, která dopravce OAD Kolín obdržel letos, jsou bohužel od výrobce SOR (model ICN) a která patrně pro linku 705 také vyhradí. Trochu se obáváme, aby to z pohledu cestujícího nebyl krok zpátky. SOR je znám především nízkou cenou, nikoli komfortem a luxusním provedením.
U linky 381 hrozí snížení kvality vozového parku, neboť dopravce ARRIVA CITY nevlastní žádné kloubové vozy značky MAN, na které jsou cestující na Kutnohorsku zvyklí. Zato má ve vlastnictví významný počet vozů SOR NB 18 z roku 2019.
Aktualizace 2.8.2023:
Získali jsme informaci, že by dopravce měl zakoupit vozidla MAN Lion’s City.
Linky 481, 533, 782, 784, 785, 786, 788, 803 a 805 bude obsluhovat ARRIVA autobusy z čáslavské provozovny s vozy standardní délky (12 metrů). případně midibusy (9,5 metru). Dopravce dnes vlastní několik novějších vozidel Iveco Crossway LE LINE 12M, která si patrně ponechá k dalšímu provozu i po roce 2024. Většina vozového parku v Čáslavi však projde obměnou. Lze předpokládat nákup nových 9,5metrových midibusů SOR ICN 9,5 (oproti stávajícím SORkám dopravce se bude jednat o zvýšení kvality) a v kategorii standardní délky předpokládáme nákup SOR ICN 12, případně modely značky Iveco Crossway či Streetway. Nákup významnější značky typu MAN, Mercedes-Benz, Setra či Solaris je s ohledem na stávající vozový park dopravce orientovaný na nízkou cenu vozidel nepravděpodobný.
Na linku 707 ČSAD POLKOST nasadí vozidlo standardní délky. Pravděpodobně Iveco Crossway LE LINE 12M, Scania Citywide LF 12M nebo MAN Lion’s City 12, které dopravce dle informace z července 2023 plánuje společně s vozy Iveco zakoupit.
Na linku 801 budou nasazeny nové elektrobusy z kategorie midibus+ (10,5 metru). Výběrové řízení na dopravce je v přípravě a nové vozy vyjedou do ulic Kutné Hory 1. dubna 2025.